Wednesday 15 February 2012

Najib: Logo 1Malaysia bukan politik.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata langkah kerajaan mewajipkan pengeluar barangan terkawal memaparkan logo 1Malaysia pada bungkusan produk mereka tidak seharusnya dianggap sebagai satu langkah politik.

 "1Malaysia bukan politik, ia adalah mengenai Malaysia," kata Najib sinis, menjawab soalan pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat majlis Tertinggi BN di PWTC
, Kuala Lumpur, malam semalam.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Tan Lian Hoe  pada 10 Februari lalu mengumumkan bahawa tiga barang kawalan - tepung, gula dan minyak masak - mesti memaparkan logo 1Malaysia pada bungkusannya untuk layak bagi menikmati  subsidi kerajaan.

Idea berkenaan bertujuan memaklumkan kepada pengguna bahawa produk tersebut disubsidi oleh kerajaan. Arahan itu sepatutnya dikuatkuasakan mulai bulan ini.

Sebelum ini, pengeluar tepung juga diminta oleh kerajaan supaya memaparkan logo 1Malaysia pada bungkusan mereka mulai Januari lalu tetapi perkara itu tidak diwajibkan.

 Sesetengah pengusaha sebelum ini meluahkan rasa tidak puas hati kerana mendakwa bahawa arahan itu "tergesa-gesa" dan mereka memerlukan lebih banyak masa untuk mematuhinya.

Menurut pengkritik logo dan slogan 1Malaysia sebenarnya adalah sebahagian daripada jentera propaganda BN untuk menarik sokongan rakyat.

Hujah mereka, kerajaan menyalahgunakan kuasa dan wang rakyat bagi meraih sokongan untuk BN.

Mengenai cadangan agihan wang tunai RM500 mengikut program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dibuat secara tahunan, Najib jelas keberatan menjawab soalan itu.

Ikuti berita selanjutnya di MalaysiaKini!



No comments:

Post a Comment

Peringatan: Topengmaya tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami.

Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive